Menu

4 manieren om uw roeping te begrijpen

februari 11, 2021 - Banen en opleidingen
4 manieren om uw roeping te begrijpen

vacatures

Zoals de praktijk laat zien, staan ​​mensen versteld van de wens om de naam van het beroep of de functie nauwkeurig te formuleren. Maar om van werk te genieten, volstaat het om het gebied te bepalen dat overeenkomt met het psychotype en de karaktereigenschappen, en om de waarden te formuleren die maximaal tot uiting komen in het gekozen gebied.

Ik bedoel niet genialiteit: het hoeft in de regel niet te worden getoond, het laat zich gelden. Ik heb het over de roeping van een gewoon persoon.

Er zijn verschillende manieren om jezelf te identificeren: testen, coaching om waarden en missies duidelijk te maken, en verwijzen naar jeugdherinneringen en favoriete spellen. Maar de hamvraag is: “Als je niet voor jezelf hoefde te zorgen, denk aan geld en je had alle middelen voor zelfrealisatie, wat zou je dan doen?”

Ik zal je iets vertellen over elk van de methoden. Gebruik ze idealiter allemaal.

Testen
Een van de goede tests die helpt bij het bepalen van het belangrijkste gebied waarop het zinvol is om basis- of aanvullend onderwijs te volgen, is “Voorkeursberoepen”.
De test is gebaseerd op de schaal van de soorten beroepen: mens – mens, mens – technologie, mens – gebarensysteem, mens – artistiek beeld, mens – natuur.

In de beschrijving van de resultaten worden de soorten activiteiten en psychologische vereisten voor beroepen aangegeven.

Een andere populaire test is de Myers-Briggs Personality Type Test (MBTI). Het bevat 60 vragen en het resultaat is een algemene beschrijving van de persoonlijkheid op basis van een unieke combinatie van persoonlijkheidsfactoren. De test helpt bij het voorspellen van de neiging tot een bepaald type activiteit, de kenmerkende stijl van handelen, de aard van beslissingen en andere kenmerken waardoor een persoon zich op zijn gemak en zelfverzekerd voelt in een bepaald activiteitsgebied. De test heeft 4 schalen, volgens welke persoonlijkheid wordt bestudeerd:

oriëntatie van het bewustzijn (introversie – extraversie);
oriëntatie in de situatie (gezond verstand – intuïtie);
besluitvormingsbasis (logo’s – pathos);
methode om beslissingen voor te bereiden (rationaliteit – irrationaliteit).
Een voorbeeld van zo’n test is hier.

Coachen
In het arsenaal van een professionele coach zijn er nogal wat methoden die helpen om de diepe waarden van een persoon en zijn doel of missie te verduidelijken. Een daarvan is de multifunctionele tool Dilts Pyramid. Op basis van de niveaus die in de piramide worden voorgesteld en door bekwaam gestelde vragen, is het mogelijk om de ware verlangens van een persoon te simuleren of aan de oppervlakte te brengen.

Er zijn verschillende “stappen” in de Dilts-piramide. Vragen die op elk van hen staan, kunnen aan uzelf worden gericht in een vorm van zelfcoaching.

Milieu

Hoe stelt u zich een ideale professionele omgeving voor waarin u zich op uw gemak voelt?
Wie zijn deze mensen?
Waar zijn ze mee bezig?
Wat vinden ze belangrijk?

Acties

Stelt u zich uw typische gewenste werkdag voor, waar wordt deze mee gevuld?
Hoe gedraag je je op het werk, wat ben je aan het doen?
Vaardigheden

Welke professionele vaardigheden zou je willen hebben?
Hoe komen deze vaardigheden tot uiting in je droombaan?
Welke vaardigheden heb je momenteel die je waardeert en die je graag zou willen toepassen?
Welke vaardigheden heb je gepland of gedroomd om te verwerven?
Waarden

Waarom zijn deze mensen om je heen belangrijk voor je?
Waarom zijn deze acties belangrijk voor jou?
Waarom zijn deze vaardigheden belangrijk voor jou?
Wat is uw belangrijkste waarde die wordt onthuld door interactie met deze mensen en deze activiteit?
Welke waarde wilt u behouden met uw activiteiten?
Wat is waardevol voor jou in het leven?
Bij welke activiteiten kunt u deze waarde het beste laten zien?
Zelfbeschikking

Stel je voor dat iemand je de vraag stelt: “Wie ben je?” U moet antwoorden zonder uw beroep te noemen, te beginnen met de woorden: “Ik ben een persoon die helpt …; opening….; geven… .; bevorderlijk….; ontwikkelen …; leidend….; verbinden … ”, enzovoort.

Missie

Welk verschil in het leven van mensen creëer je met je activiteiten?
Wat maakt het uit wat je doet?
Wat breng je met je activiteiten naar de wereld?
Waar zie je je hoofdtaak?
Er zijn veel andere professionele tools die een coach gebruikt om je kernwaarden duidelijk te maken. Samen helpen ze u uw ware verlangens en capaciteiten beter te begrijpen.

Jeugdherinneringen en favoriete spellen aanpakken
In de regel zijn de favoriete spellen of activiteiten uit de kindertijd die waarin het kind het meest succesvol is of het meeste plezier beleeft. Soms is het voldoende om in jeugdherinneringen te duiken om te begrijpen waar uw zone van maximale tevredenheid ligt. Naar wat voor soort activiteit heb je altijd gestreefd, misschien ondanks de verboden, lessen die de ouders aan de kringen hebben opgelegd. Wilt u thuis zitten borduren en tekenen? Of alle kinderen van de aangrenzende ingangen verzamelen en met ze spelen op school? Of was je er klaar voor om urenlang voor de spiegel te spinnen, met alle mogelijke en betaalbare moedersieraden aan? Of misschien waren de bal en alles wat met sport te maken heeft de kern van uw motivatie om alle huishoudelijke taken zo snel mogelijk af te ronden?

Nogmaals, je kunt je herinneren of je ervan hield om in eenzaamheid boeken te lezen of dat je de organisator was van alle spelen in de tuin? Sommigen staan ​​van kinds af aan niet onverschillig tegenover handels- en monetaire relaties – zulke kinderen spelen enthousiast in de “winkel” en leren rekenen op “echt geld”, dan proberen ze dingen uit te wisselen met klasgenoten, dan beginnen ze een nieuwe spaarpot of enthousiast speel een monopolie, of zoek een ander idee voor de volgende collectie. En er zijn kinderen die van ‘s ochtends tot’ s avonds klaar staan ​​om te repareren, bouwen, borduren en breien.

Onthoud wat je graag deed – dit kan de sleutel zijn om te begrijpen wat je moet doen om je persoonlijkheid zo succesvol mogelijk te realiseren.

“Als je niet voor jezelf hoefde te zorgen, denk aan geld en je had alle middelen voor zelfrealisatie, wat zou je dan doen?”
Deze vraag omvat de frontale delen van de hersenen, die verantwoordelijk zijn voor verbeeldingskracht, het vermogen om te dromen en creativiteit. Als je over deze kwestie nadenkt, kun je je innerlijke angsten begrijpen, de opgebouwde lagen van de ouderlijke en publieke opinie zien.

Over de vraag kan op verschillende manieren worden nagedacht totdat het antwoord erop een toestand van interne motivatie en een bereidheid tot actief handelen in de gekozen richting veroorzaakt.

Als bij het beantwoorden van deze vraag een optie wordt geboren die om de een of andere reden onbereikbaar is of beperkingen heeft, bijvoorbeeld ‘Ik zou een luchtgymnast worden’, moet je terugkeren naar het concept van waarden en erachter komen wat belangrijk is voor een persoon in een bepaald beroep of bepaalde activiteit en zoek alternatieve gebieden waar waarden niet minder succesvol onthuld zullen worden.

Bij luchtgymnastiek zijn bijvoorbeeld “gezondheid, een gevoel van vrijheid en vlucht, lichaamsschoonheid” belangrijk. Op 50-jarige leeftijd is het misschien al moeilijk om een ​​dergelijke taak te realiseren, maar niets belet je om bijvoorbeeld yoga te doen en vervolgens acro-yoga en uitstekende resultaten te behalen en alle verklaarde waarden te onthullen. In de toekomst kunt u proberen instructeur te worden en uw waarden te delen met “medeklinkers”. Een ander voorbeeld: “Ik zou graag leraar willen worden, om met de lagere klassen te werken.” Waarden: liefde voor kinderen, het vermogen om ervaringen te delen.

Als een persoon zich realiseert dat hij niet genoeg tijd en energie heeft om een ​​tweede hogere pedagogische opleiding te volgen en een carrière te beginnen vanaf “0”, dan kun je nadenken over verschillende cursussen met de methodologie van de auteur om Engels te onderwijzen of een ander onderwerp waarvoor er zijn capaciteiten en kansen voor een succesvolle implementatie. …

Een belangrijk punt bij het zoeken naar uw roeping is een soepele overgang van de huidige activiteit naar de gewenste of een combinatie van richtingen. Angst om geen resultaten te behalen of zonder een vast inkomen te zitten, verhindert vaak dat u uw ware roeping beseft. De beste optie is in dit geval een geleidelijke overgang: u kunt kantoorwerk combineren met oefenen op afstand of in het weekend een nieuwe richting inslaan. Een oplossing vinden zal niet moeilijk zijn als u een oprecht verlangen heeft!

https://www.vindazo.be